Nieuws

Fietstocht op Tweede Pinksterdag 2019

Fietstocht op Tweede Pinksterdag 2019

Op 10 juni 2019, Tweede Pinksterdag, organiseerde de Werkplaats voor de Wereld voor de 21e keer de jaarlijkse fietstocht door de omstreken van Culemborg. Het was goed fietsweer en een grote groep fietsliefhebbers – verschillende mensen: vrienden van de Werkplaats, mensen die de doelstelling van de Werkplaats een goed hart toedragen en mensen die van fietsen houden – meldden zich tussen 12 en 13.30 uur aan bij de startplaats voor de deur van de Werkplaats. Iedereen kreeg de routebeschrijving mee en een appeltje voor onderweg.

bloesem 2019

De tocht ging door een stukje Culemborg, over de Lekdijk richting Vianen, door de polder langs mooie weggetjes met onderweg een koffiestop. Alle deelnemers betaalden €5,-. Ieder jaar zijn er ook mensen die door omstandigheden niet kunnen meefietsen, maar wel hun bijdrage komen betalen. Al met al leverde deze fietstocht het mooie bedrag op van  € 650,–.

Het aardige van de fietstocht is ieder jaar weer dat De Werkplaats van Henk en Corrie even in de schijnwerpers staat. Telkens nemen ook nieuwe enthousiastelingen aan de fietstocht deel. Bij de koffie is het altijd gezellig. Na afloop fietst iedereen weer even langs het startpunt en krijgt van Henk een in de Werkplaats gemaakt aandenken mee. Het is een mooie traditie, die fietstocht.

2019-09-28T17:36:37+02:002 juli 2019|Tags: , , |

Werkplaats voor de Wereld start samenwerking met HMC Rotterdam

Op 10 juni 2019 bezochten een aantal bestuursleden van de Werkplaats voor de Wereld op uitnodiging van docent Tjalling Mulder het HMC-Rotterdam, MBO-vakschool voor interieur, meubel, techniek en design. Bij deze vakopleidingen staat alles in het teken van hout, stoffen en andere materialen die op creatieve wijze worden omgetoverd in schitterende producten voor meubels en interieurs.

We liepen, begeleid door Tjalling Mulder, door de werklokalen van de school, waar afgestudeerde studenten van het 3e en het 4e jaar hun eindproducten lieten zien en eventueel toelichtten. We waren diep onder de indruk van de prachtige werkstukken, de creativiteit en de technische afwerking.

Na de rondleiding hebben we met Tjalling Mulder in de personeelsruimte een aantal afspraken gemaakt over onze samenwerking. Deze samenwerking heeft betrekking op de kerntaak begeleiden die onderdeel uitmaakt van de opleiding ‘Allround meubelmaker niveau 3’. Binnen deze kerntaak leren studenten om anderen te begeleiden. Studenten maken in de rol van begeleider in teams producten die via de webshop van De Werkplaats voor de Wereld verkocht kunnen worden. Hierbij is het de bedoeling dat de producten van restmateriaal worden gemaakt.

samenwerking-werkplaats voor de wereld en hmc

samenwerking-werkplaats voor de wereld en hmc

samenwerking-werkplaats voor de wereld en hmc

samenwerking-werkplaats voor de wereld en hmc

 

2020-01-06T15:13:33+01:0015 juni 2019|

Scholieren van het KWC voortvarend aan de slag voor het goede doel

Scholieren van het KWC voortvarend aan de slag voor het goede doel

Op het koningin Wilhelmina College in Culemborg hebben de leerlingen van de onderbouw in het laatste kwartaal van 2018 deelgenomen aan het project “Jij de Baas”.
De scholieren konden tijdens een markt die op school in de centrale hal werd gehouden informatie inwinnen bij de diverse goede doelen organisaties die zich op de markt aan de leerlingen presenteerden. Namens Stichting Werkplaats voor de Wereld was Henk van Kesteren aanwezig, voor velen van de kinderen op het KWC zeker geen onbekende.
Na deze oriëntatie ronde schreven zij zich in bij een door henzelf uitgekozen goed doel. Maar liefst 21 leerlingen meldden zich aan voor het project van de Werkplaats.
Verdeeld over 6 groepjes gingen zij aan de slag met het maken van plannen en de uitvoering daarvan. Zo verkocht de ene groep op de Kerstmarkt in Geldermalsen spulletjes uit de werkplaats en gingen andere leerlingen cakejes bakken en aan de man brengen. Weer andere scholieren zamelden statiegeldflessen in. Iedere groep had zijn eigen creatieve ideeën, ze waren “eigen baas”.
Tijdens de officiële afsluiting van het project reikten de diverse groepjes op school cheques uit van de bijeengebrachte gelden. En het resultaat van de acties van deze jongelui mag er zijn: een fantastisch eindbedrag van € 1.288,51 voor de afbouw van het nieuwe revalidatiecentrum bij de school voor gehandicapte kinderen in Mbeya, Tanzania.
Jongens en meisjes van het KWC: HEEL HARTELIJK BEDANKT voor jullie geweldige inzet!

KWC actie 2018

2019-05-22T07:40:12+02:0011 maart 2019|

Geslaagde Kerstmarkt in het Roosevelthuis, 23-11-2018

Natasja Verschoor, voorzitter van Stichting Werkplaats voor de Wereld, verricht in de maand november al heel wat jaren met een vast groep vrijwilligers allerlei hand- en spandiensten tijdens een weekje zorgvakantie van een groep ouderen.

De locatie van deze zorgvakantie was altijd het Roosevelthuis in Doorn. Sinds een paar jaar is het weekje “Roosevelthuis” echter verplaatst naar het Zorghotel Nieuw Hydepark in Doorn. Deze prachtige locatie heeft alle benodigde voorzieningen die de groep mindervalide en soms ook minderbedeelde ouderen nodig heeft om er tijdens een onbezorgd weekje even helemaal uit te zijn.

Op vrijdag 23 november werd de week traditiegetrouw afgesloten met een gezellige indoor- Kerstmarkt. Het was een drukte van jewelste. De vrijwilligers haalden alles uit de kast om het iedereen naar de zin te maken. De mensen konden zelf koekjes bakken, puzzelen, spelletjes doen, knutselen, maar je kon ook kiezen voor diverse schoonheidsbehandelingen, zoals manicuren en opmaken. Je kon op de markt zelfs naar een kapsalon waar verschillende dames voor de gelegenheid zich de haren maar eens opnieuw in de krul lieten zetten.

Er was koffie, thee en warme chocolademelk en ongetwijfeld zal de inwendige mens later in de middag nog zijn versterkt met een jonkie of glaasje advocaat.

Diverse goede doelen completeerden met hun kraampjes de gezellige markt. Zo ook Henk van Kesteren en zijn zwager Ad Stigters. Zij bemanden de kraam van de Werkplaats voor de Wereld en verkochten diverse handgemaakte houten siervoorwerpen, puzzels, kandelaars, prachtige Kerststalletjes en Kerstbomen met verlichting. In sommige gevallen moesten zelfs bestellingen worden opgenomen omdat de zelfgemaakte artikelen al waren uitverkocht!

Deze geslaagde dag heeft het mooie bedrag van € 380,– opgeleverd voor onze projecten in Tanzania.

Roosevelthuis-23-11-2018

Roosevelthuis-23-11-2018

2018-12-29T05:12:25+01:001 december 2018|

Goede Doelen Winkeltje in Culemborg

In de koude wintermaanden een hartverwarmend Goede Doelen Winkeltje in Culemborg.
Sinds een aantal jaren heeft Culemborg er in de wintermaanden een Goede Doelen Winkeltje bij.
In het pand aan de Tollenstraat 26 in Culemborg worden in de aanloop naar Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw ook dit jaar weer velerlei producten te koop aangeboden die Henk van Kesteren eigenhandig in de Werkplaats voor de Wereld heeft gemaakt.
Een greep uit het assortiment: houten speelgoed, lijstwerken met historische platen van Culemborg, siervoorwerpen, veilingkistjes, prachtige Kerstgroepen, Adventskandelaars, verlichte Kerstbomen.
Het winkeltje wordt gerund door Marianne en Desiree die er samen met vele vrijwilligers ook antiek en curiosa aan de man brengen. En hoe leuk is het om tussen antiek en curiosa te snuffelen?
Dus bent u op zoek naar een mooi en duurzaam geschenk waarmee u bovendien een goed doel ondersteunt? Breng dan eens een bezoekje aan het Goede Doelen Winkeltje in de Tollenstraat 26.
De opbrengst van de verkoop van de producten uit de Werkplaats en van het antiek en curiosa gaat volledig naar het nieuw op te starten schoolfondsen project in Makoka, Tanzania. Omdat alle artikelen worden vervaardigd van restmateriaal en afvalhout draagt u door uw aankoop ook bij aan een beter milieu.
Openingstijden: Donderdag en vrijdag van 13.00- 17.00 uur en zaterdag van 10.00 – 17.00 uur

Goede Doelen Winkeltje-1

 

Goede Doelen Winkeltje-2

 

Goede Doelen Winkeltje-3

2018-11-27T19:13:47+01:0027 november 2018|

Niemand heeft dezelfde vingerafdruk

Wies Kalsbeek is schrijfster en bezoekt graag andere landen.
Zij heeft  een verhaal geschreven over Makoka en het gehandicaptencentrum in Mbeya.

“De bovenverdieping van de lagere school is nog niet af, maar we hopen dat die aan het eind van het jaar gereed is. Dan zijn we een volwaardige community met een kleuterschool, lagere school, middelbare school en verschillende vakopleidingen”, vertelt Carlos Mgumba trots. Carlos is het hoofd van de middelbare school van de Mwenyeheri Anuarite Community in de hoofdstad Dar es Salaam in Tanzania.

vingerafdruk01

“Toen de – vooral technische – vakopleidingen en de middelbare school goed draaiden begonnen we met het bouwen van een kleuterschool voor de kinderen in Makoka, deze wijk in Dar es Salaam. De ouders van de kleuters bleven daarna vragen om een vervolg. Daarom zijn we zo blij dat we, vooral dankzij de financiële steun van Werkplaats voor de Wereld en Wilde Ganzen, kort geleden konden starten met de bouw van een lagere school. We hebben sinds januari 2018 de eerste drie klassen in gebruik”, zegt hij blij.

vingerafdruk02

vingerafdruk03

Hoopvol

“Als alle klassen klaar zijn, kunnen de kleuters hun hele schoolloopbaan bij ons volgen. We wilden graag veertien klassen klaar rond deze tijd, maar dat is helaas niet gelukt”, zegt Carlos teleurgesteld. Hij legt uit: “Er moesten volgens de architect toch nog een aantal wijzigingen in de bouw doorgevoerd worden en de materialen zoals zand en cement zijn onder de nieuwe regering duurder geworden omdat de belastingen zijn verhoogd. Daarbij duurde het zes maanden voor de vergunning rond was. Op de bovenste verdieping moeten nu de daken afgemaakt, een deel van de vloeren nog gelegd en de deuren en de ramen nog geplaatst. Dat gaat ons binnenkort lukken!” zegt hij hoopvol.

vingerafdruk04

 

Dagopeningvingerafdruk05
Vele jaren geleden is met geld van Werkplaats voor de Wereld voor een mooi bedrag, een mooi stuk land aangekocht. En op dit prachtige en grote terrein staan nu veel verschillende (school)gebouwen. Het groene gebied is goed verzorgd en de gebouwen staan strak en vrolijk in de verf. De zestig medewerkers en de ongeveer vierhonderd leerlingen beginnen onder leiding van de directeur, tevens de priester, Everest Tarimo hun dag in de grote kerk. De kerk staat op een heuvel in het midden van het complex en wordt zondags door veel mensen in de omgeving bezocht.

 

Engels
Naast alle klaslokalen, de slaapruimtes voor de middelbare schoolleerlingen en de overblijfruimtes, zijn er kantoren voor de directeur, de hoofden van de school, het secretariaat en de financieel medewerkers. Daarnaast is er een personeelsruimte en een kleine kamer voor disciplinaire straffen. “Soms is het nodig om een straf uit te delen”, vertelt Carlos. Op de deur van elk kantoor staat No English No service. In tegenstelling tot veel andere scholen in Tanzania is Engels hier heel belangrijk. Vanaf de kleuterschool wordt met de leerlingen al in het Engels gesproken.

Geraldovingerafdruk06

Deze school in de wijk Makoka in Dar es Salaam is gestart door de Nederlandse (witte) pater Gerard Derksen. “Wij noemen hem Geraldo”, zegt Carlos liefdevol. “En natuurlijk kon Geraldo dit niet alleen. Hij is degene die contact heeft gezocht met de familie Van Kesteren van stichting Werkplaats voor de Wereld. Zij zijn vanaf het allereerste begin bij de bouw van de school betrokken. Ze zijn stap voor stap met ons opgetrokken. Tot nu toe! Zonder hun bijdrage was dit er allemaal niet geweest.”

 

 

 

vingerafdruk07

“Geraldo heeft het hele proces ter plekke begeleid en gecoördineerd. Van deze pater heb ik zoveel geleerd. Hij was mijn mentor en ik mis hem iedere dag. In verband met zijn leeftijd is hij terug naar Nederland maar gelukkig hebben we regelmatig contact. Dan skypen we en bespreken we wat zich op de school afspeelt en adviseert hij mij. Hij was zo goed met de kinderen en je zag ook dat hij heel blij werd van alle leerlingen om hem heen. Ik hoop dat ik hem een keer in Nederland op kan zoeken. Pater Geraldo woonde bij de school. Daar woont nu de huidige directeur.”

 

 

 

 

 

 

Bezuinigen

vingerafdruk08Carlos vertelt verder: “Twee jaar geleden ging het heel goed met de school. We hadden ruim vijfhonderd leerlingen. Dit gaf ons ruimte om de school nog meer te ontwikkelen.”

“Door het beleid van de nieuwe president Magufuli is het aantal leerlingen teruggelopen tot ongeveer vierhonderd leerlingen. Zijn nieuwe belastingregels zorgen ervoor dat veel mensen het schoolgeld niet meer kunnen betalen.”

“Omdat in Tanzania en dus ook bij ons de middelbare scholieren meestal ook op de school wonen, is het voor ouders duur om hun kind naar school te laten gaan. Toch zijn we van de privéscholen in Dar es Salaam relatief niet duur.”

“We hebben door die terugloop van leerlingen het afgelopen jaar echt moeten bezuinigen. Dat waren soms moeilijke beslissingen”, zegt Carlos.

“Van die vierhonderd leerlingen heeft zo’n 10% van ons de gelegenheid gekregen naar school te gaan zonder (alles) te betalen. En dat aantal wil ik graag omhoog. Want we zijn deze school gestart voor de jongeren die anders financieel niet de mogelijkheid hebben om vervolgonderwijs te volgen. Het blijkt best lastig om hen en hun ouders te motiveren. Ze zien niet altijd het nut van vervolgonderwijs en jongeren moeten vaak zo vroeg mogelijk bijdragen aan het gezinsinkomen. Om hen binnen te halen en scholing te bieden hebben we betalende ouders nodig. We hebben daarom ingezet op een school met een hoog niveau op alle fronten. En dit werkt. Misschien kan het schoolgeld het komende jaar iets omhoog zodat we meer armslag hebben voor de armere gezinnen. Ik zie allemaal kleine talenten buiten onze schoolmuren en ze kunnen niet naar binnen omdat hun ouders het geld niet hebben.”

 

 

vingerafdruk09

 

vingerafdruk10Voorbeeld
“Wat kan je terug doen als iemand rijker is dan jij?” vraagt Carlos Mgumba dan ineens. Ik heb zoveel te danken aan pater Geraldo Derksen en zoveel van hem geleerd. Ik wil hem graag bedanken, maar hoe doe ik dat?” vraagt hij nog een keer. Carlos Mgumba woont vlakbij ‘zijn’ school in Makoka Village. “Ik ben geboren in Iringa, meer zuidelijk in Tanzania, maar daar is het te koud voor mij. Als kind was ik vaak ziek. In Dar es Salaam voel ik me beter. Ik heb scheikunde en biologie gestudeerd aan de universiteit in Dar es Salaam. Dezelfde studie als onze president Magafuli”, zegt hij lachend. “En na mijn studie werd ik docent in deze vakken. Door pater Geraldo heeft mijn carrière acht jaar geleden een andere wending gekregen. Hij vroeg mij om bij de school te komen werken. Door zijn goede voorbeeld, de ruimte die ik kreeg om het vak te leren en de master projectplanning en projectmanagement die ik drie jaar geleden heb gevolgd kan ik de functie goed uitoefenen.”

 

Visie
Carlos Mgumba vertelt overtuigend over de visie van de school en tevens zijn persoonlijke visie: “Kennis is belangrijk maar om zelfstandig een toekomst op te bouwen heb je zoveel meer nodig. Passie bijvoorbeeld en verschillende vaardigheden en goed ondernemerschap. Op de Mwenyeheri Anuarite Community in Dar es Salaam is daarom alles gericht op kennis, vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Leerlingen worden bij ons opgeleid tot werkmakers in plaats van werkzoekers. En tot zelfstandige volwassenen”, benadrukt Mgumba. “Ze leren voor zichzelf en anderen te zorgen. Ze wassen hun eigen kleren, ruimen hun spullen op, helpen met afwassen en werken mee op het land.”

Om zoveel mogelijk hun eigen toekomst te kunnen vormgeven krijgen de leerlingen na schooltijd de mogelijkheid om, naast de noodzakelijke kennis, hun kwaliteiten te ontwikkelen. “Dit zou wat mij betreft binnen het reguliere lesprogramma passen”, zegt Carlos, “maar dat is nog een lange weg te gaan. Ik nodig regelmatig ambtenaren van het ministerie uit om bij ons te komen kijken, in de hoop dat dit ooit een regulier onderdeel van het lespakket wordt.”

vingerafdruk11

 

Vingerafdruk
“We dagen onze leerlingen uit om na te denken en dat te ontdekken en doen wat hen echt interesseert. Als je bedenkt hoeveel mensen er op de wereld wonen en dat niemand dezelfde vingerafdruk heeft!” zegt Carlos gepassioneerd, “dan besef je dat ieder kind anders is en unieke kwaliteiten heeft.”

vingerafdruk12“Doordat wij onze leerlingen een creatieve, veilige omgeving bieden om hun kwaliteiten te ontdekken worden ze ook al een beetje timmerman, ict’er, onderzoeker, fotograaf, muzikant of grafisch vormgever”, zegt hij enthousiast. “Ze leren hun kennis toepassen en hun vaardigheden ontwikkelen. En mogen daarbij vanzelfsprekend fouten maken. Vallen en opstaan hoort bij persoonlijke ontwikkeling. Het leidt tot zoveel moois: meubels maken, koken en dan menu’s voor een restaurant samenstellen, vormgeven en printen. Een tijdschrift ontwikkelen en produceren, opwekken van windenergie, muzieklessen met optredens, een groep die zeep leert maken en verkopen. We nodigen vaak gastdocenten uit, mensen uit het vakgebied die inspirerend over hun vak vertellen. En we maken natuurlijk gebruik van onze eigen leraren, leerlingen en het materiaal van onze vakopleiding.”

“En wat zou ik hier graag een laboratorium willen hebben, met alle mogelijke instrumentarium. De leerlingen met passie voor dit vakgebied kunnen dan leren producten te ontwikkelen. En dat laboratorium kan gebruikt worden voor de scholen in onze regio. Voor de overheidsscholen die dit nu niet aan hun leerlingen aan kunnen bieden, maar ook voor de docenten uit de regio. Zij kunnen hier samen komen en hun vak beter leren uitoefenen. Want ook docenten moeten zich blijven ontwikkelen. Dit laboratorium is een van mijn grote wensen voor de toekomst.”

Wies Kalsbeek, juni 2018

2018-09-03T19:48:46+02:003 september 2018|
Ga naar de bovenkant